Den omöjliga dressyr tränaren

När jag sitter i bilen på väg till Daniel för att träna så är det med lite lätt ånger över att jag är på väg just dit.

Att åka ifrån honom torr, oberörd, lycklig och pigg är som ett hån skratt rakt upp i mitt ansikte!
Där får man slita varje minut! Om det så är det sista man gör för dagen så ska man verkligen få ut maximalt av varje övning innan vi lämnar den där hädan.

Vid detta tillfälle så tränade vi mycket galopp fattningar på rakt och böjt spår. Lipstick har en förmåga att bara vilja slänga sig iväg, istället för att "sätta" sig på bakbenen och göra en snygg fattning.

Så kom vi då till dagens omöjliga övning!
Att mitt i paddocken (alltså ej på ordinarie fyrkantsspår) galoppera på i en fyrkant, 4-8 galopp språng per sida. Börja med åtta galopp språng till att börja med och korta sedan ner det. Försök verkligen få det att se ut som en fyrkant så att inte hörnen blir allt för runda.. Ja jag vet det låter jätte svårt!! 

Men så värst svårt var det inte när man har en häst som orkar bära sig i en lite kortare galopp. Tänk på att ca två galopp språng förre hörnet lägga till inner skänkel så att hästen kan påbörja att gå på två spår och där till kommer lättare igenom hörnen! 
Obs! Glöm inte hålla hästen lite lätt inåt ställd men släpp inte stödet på ytter tygeln!

Pssttt!! Det var inte jätte svårt.. Bara svårt ;)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0