Besvärlig häst ägare ;)

Vad är viktigt i ditt stall? Eller för er som hyr in er i ett stall, vad kollar ni efter innan ni bestämmer er för just det stallet?
Sätter ni rutiner för hästarna framför att det ser kliniskt rent ut? Eller måste stall inredningen vara alldeles ny för att ni ska vilja ha er häst där?


Jag har haft mina hästar inhyrda lite i omgångar... När jag köpte min första ponny så stallade jag in han på granngården. På den tiden kan jag väl inte skryta med att jag hade några större krav på stallplats. Han skulle bo där så var det bara! Mina föräldrar var inte häst kunniga för fem öre heller så dom såg mest bara till att det skulle vara kunniga människor i min närhet! Klokt tänkt!

Gården bytade hyres gäster och mina hästar fick flytta hem till våran gård. Ja redan då hade jag mer än en häst ;) Jag var väl si så där en 15 år vid det tillfället. En stor häst köptes året efter och även den fick flytta hem till våran gård.

Tiden gick och helt plötsligt skulle man bli sambo... Lite letande fram och tillbaka efter stall plats tog fart. Något av det viktigaste för mig då var att ha dom väldigt nära! Jag ville kunna åka till stallet två gånger om dagen minst om jag ville utan att behöva sitta i bilen hur mycket som helst. Två kilometer bort kan man väl inte klaga på? ;)

Stallet hade väldigt många andra fördelar, så som att det enbart fick plats med fyra hästar (springer inte så mycket folk i stallet då) som max var vi tre häst ägare samtidigt. Så vi hade det väldigt lugnt och skönt. Visst det blir mer jobb att dela på men jag tar hellre det! Ett stort minus var ridvägarna. Fanns nästan inga alls.... Tur att vi hade paddocken och fälten!

Våren -09 flyttade så åter mina hästar hem till mina föräldrars gård för sommar bete! Efter några veckor kom planerna på att renovera gamla ko stallet och göra häst stall! Sagt o gjort.. Häst stall är det men det är ännu bara halv färdigt. Det ska byggas fler häst boxar men i nuläget behövs det inte fler så det får vänta tills sommaren.

Åter till inläggets "tema".

Skulle jag hyra in häst igen någonstanst skulle jag först och främst se till att det finns vettiga rutiner för hästarna. Dom ska vara ute så mycket som möjligt. Helst 9-12 timmar om dygnet. Givetvis kan dom gå in tidigare om det är snö storm eller dylikt!
För övrigt vill jag ha en ren och snygg stallgång inte en massa saker som är slängda lite här o var. Nej ordning och reda Tack!

Små hagar är också en sak jag är "allergisk" mot. Nej låt hästarna ha lite plats att röra sig på.

Foder är även en väldigt viktig sak som jag hade tittat väldigt noga på. Grov fodret måste hålla hög kvalité (kan det bero på att mina föräldrar skördar hö och levererar till många tävlings ryttare ;)

 

Summa summarum utav detta inlägg blir nog att jag skulle ha svårt att hitta ett perfekt stall för att hyra in mig i igen ;)


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag har rätt många krav när det gäller stallplats.

Jag vill ha ordning och reda och bra foder. Och så kalrt bra hagar

Sen vill jag ha ridhus och ridbana för jag vill ha tränings möjligheter på gården där jag står.

Och bra ridvägar är ett måste eftersom jag försöker rida u 2-3 ggr i veckan.



Men viktigast av allt för mig är att det är bra människor så att man själv trivs i stallet!

2010-02-24 @ 00:12:11
URL: http://karisma.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0