På jakt efter en träbock!

Vad gör man en snöig lördags morgon? Jo jag stiger upp redan klockan 6 för att hinna släppa ut och gödsla till hästarna innan det var dax för.... Ja just det, jag skulle ju följa med Marie och provrida några hästar!

Marie´s krav är inte så värst stora igentligen men det var uppenbarligen svårare än jag trodde idag!
Bör vara halvblod eller fullblod, utbildad si så där LB/LB i vart fall.
Lite åt läromästar håller då det ej ska vara någon unghäst utan får gärna vara si så där 8-12.

Ja och så klart vill man ha den så billigt som möjligt ;)


Första hästen var ett fullblod på 7 år. Stamen var helt ok! Mitt första intryck utav hästen var: Men herregud vilken omusklad hals!!!
Allt eftersom hittade jag fler och fler fel...
Det ända riktigt positiva med denna hästen var att den var väldigt trevlig att rida! Extremt lyhörd vilket jag ser som ett stort plus! Hoppa kunde den också med väldigt fin teknik =)
Men nej tack denna hästen ska inte Marie ha.

Häst nummer två var också den ett fullblod. Redan på infarts vägen frågade jag Marie om vi skulle vända och köra därifrån igen! Ett rukel mitt ute i skogen,, inte nog med det för hästarna såg för j*vliga ut!! Den stackaren vi skulle titta på hade nog inte haft täcket av dom senaste månaderna... Ja jag skojar tyvärr inte....
Våran titt slutade där, det var ingen häst som förtjänade att ridas på, inte i det skicket!

Häst tre och fyra var på ett försäljningstall där jag brukar rida till hästar lite då och då. Så alltså lite hemma plan för mig ;) Båda två var danska importer med bra hopp stam!
Tyvärr var dom båda lite för stora och tung ridna för Marie´s smak.

Häst fem var ett fullblod på 12 år som Marie hade varit och prov ridit för ett tag sedan och fastnat! Nu ville hon igentligen mest veta vad jag tyckte och framför allt att jag skulle hoppa den!
Som så många andra hästar med några år på nacken finner man nästan alltid några skavanker!
Här var det något överben m.m

Men den var otroligt trevlig att rida! Visst ingen häst för dom högre klasserna men det var inte det vi letade efter idag heller. Men helt klart en häst som kan hjälpa Marie på traven i sin ridning =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0