Skogs träning!

En ridtur som liknar alla andra =)

Många frågar hur jag gör för att hålla igång mina hästar under vinter halvåret och framför allt nu när det för en gång skull har varit snö i månader.

Inga problem!

Trots att jag varken har paddock eller ridhus hemma så är hästarna i tävlings kondition och fram för allt är dom väl ridna! Men hur?
Jo jag har underbara skogsvägar!


Denna bilden tog jag för några dagar sedan då jag, Lipstick och såklart min hund queen var på skogs runda!
Det är här jag tränar mina hästar!

Dels har hästarna en helt annan framåt bjudning och framför allt så tycker dom aldrig att det är tråkigt när vi väl åker till ridhuset för dom är där så sällan. Hur svårt är det då att rida dressyr på skogs vägar?
Inte alls, klart att det kan vara svårt om man skulle vilja göra en volt... Planering kallas det! Utnyttja dom lite större korsningarna där det finns plats för att rida en volt.

Lite "skogs övningar" följer..

Skänkelvikningar
Galopp ombyte
Öppna/ sluta
Halter
Igång sättningar
Tempo växlingar, dels inom gångarten man rider men även mellan gångarterna.




Nu har ni en liten anning om vad jag hittar på i skogen =)

 

 


Kommentarer
Postat av: Elin

om det ändåa fanns fler som du som red så mycket dressyr i skogen.

Det är verkligen underskattat av många :/

2010-02-19 @ 22:48:58
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: Lina

Avundsjuk, här är sugiga ridvägar när det är vinterväglad =( De är väl inte mycket att hurra för på sommaren heller, iofs.

Förut red jag ju bara ute på skogsvägar och ibland på någonb äng, innan vi gjorde ridbanan i Linderöd =)



Sv: Hon säger att hon aldrig förstått/blivit informerad om att det var så illa. Men detta är ju förra hovslagarens verk, och man litar ju på att de vet vad de gör... Hon kommer iaf stå för kostnaderna =)

2010-02-20 @ 15:16:34
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: ida

mysig hästblogg :)

2010-02-21 @ 00:01:02
URL: http://iidak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0