Dagens ridning

Ja väl hemma efter jobbet så var det så äntligen dax för intervall träning!!! Förresten skrev jag äntligen?? Hmm hur kul är det att intervall träna igentligen?
Kanske inte jätte......
Men en sak är säker, det är fruktansvärt nyttigt både för hästen och en själv!!
Läs gärna Evelinas inlägg om hur hon intervall tränar sina hästar!

Det är ett utav många sätt man kan göra på. Så intervall tränade jag för men inte längre.
Jag har sådan tur att jag har en travbana att tillgå vilket är super när man ska intervall träna! Dels är det jämnt och underlaget är super! En annan stor fördel är såklart även att var 100 meter är märkt.


Idag så red 6 varv i galopp (bytar galopp efter varje varv (alltså börjar jag i höger så efter ett varv så tar jag vänster galopp istället och efter ytterligare ett varv till så bytar jag till höger galopp igen).

Efter det är det 5 alternativt 10 minuters skritt.

Sen är det ytterligare 5 (6) varvs galopp som gäller.

Efter en stunds travande i lugnt tempo så skrittar jag hemåt.
Tio minuter efter intervallernas slut så bör man kolla hästens puls!

Detta är ett utav många sätt och givetvis ska man anpassa antalet intervaller och deras längd beroende på vilken häst du har!!!





Kommentarer
Postat av: Lina

Sv: Går så bra så =)

2010-03-31 @ 08:36:55
URL: http://equilina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0